Řikal jsem si že by nebylo špatný se podělit onázor jednoho Saabisty o instalaci LPG:
Moje zkušenosti s montáží LPG do SAAB 9000 2.3 Turbo 170 Hp rv1994 Aneb p.Dvořák vs Neptun HarfaRozhodl jsem se že si tento jedinečný vůz ponechám delší dobu a proto padla volba na montáž LPG.Zvolil jsem dnes běžné sekvenční vstřikování. Zaujala mě nabídka fy. HYPERLINK "http://www.autoelektrocz.cz/"
http://www.autoelektrocz.cz/ v Dolních Jirčanech pana Michala Dvořáka ,tel.:603/508535 kdy na inzertním serveru Aukro nabízel přestavbu za 24 tis.
Jednalo se o systém sekvenčního vstřikování Magic – Lovtec. Inu dohodnuli jsme termín a já se dostavil. Má dílnu typu spíše garážový kutil nežli profesionální servis ale to mě neodradilo a svěřil jsem mu moje milované auto.
Po 1 dni instalace jsem si přijel pro auto ,kde jsem zaplatil sumu 24 tis (bez dokladu ϑ ) .servis měl zavřený a čekal na mě v hospůdce 50m od servisu, prý vše funguje a kdyby něco tak že to chce doladit a ať přijedu, že to je normální.
Po nasednutí do vozu a nastartování a přepnutí na LPG (ruční přepínač) mě trochu znepokojilo neklidný chod na volnoběh. Říkal jsem to si sedne a odjel jsem. Lépe řečeno snažil jsem se. Po rozjetí auto tak nějak jelo dobře cca 1 km, po té začalo silně cukat a jízda byla téměř nemožná(rozsvítila se kontrolka Check engine). To už sem tušil průser.inu přepnul jsem na benzín a dojel domů. Nedalo mi to a v noci jsem s baterkou začal omrkávat co mi tam namontoval a jak. Nastalo totální zděšení a deprese.provedení bylo zoufalé, izolepa, nějaké odpory v klubku drátů a opět izolepa a to nejhorší nakonec, tento systém „sekvenčního“vstřikování neměl řídící jednotku!!!!(jak jsem dále zjistil ,tento systém má jednotku ale pan Dvořák ji nemontuje!!) To se mi podlomily kolena a cítil jsem se totálně podveden. Prý montuje tento systém všude a všichni jsou spokojeni…no nevěřil jsem ani 5 Kč ale co jsem mohl dělat.
Inu druhý den jsem opět jel do „servisu“, prý se budou muset dát trysky s větším průměrem.
Zkrátím to.
Druhá návštěva= cca 3 hod laborování.bastlení odporů, zkoušení jinejch vstřiků, výsledek byla ještě horší jízda na LPG ,nyní jsem již nemohl na LPG jet vůbec. Brutální cukání, volnoběh na tři válce občas na 4 válce.
Dále zjištění v servisu, že okolo reduktoru plynu teče voda. Zkrátili mi hadici a již ok.
Následovala dovolená v Alpách,na LPG jsem nenajel jediný KM. Pouze na zpáteční cestě jsem měl „drobný problém“.rozsvítila se kontrolka nedostatku vody. Zastavil jsem a zkontroloval motor, opět tekla voda kolem reduktoru, inu na první benzínce jsem se jal vše opravit. Zjistil jsem že na přírubu reduktoru o průměru 10 mm byla nasazena hadice o průměru 15 mm. Aby toto zprasené spojení těsnilo musela se sponka brutálně utáhnout,to způsobilo prostřihnutí hadice a netěsnost systému.Toto samé stalo již při druhé návštěvě v servisu a když to pan Dvořák viděl, pouze zkrátil hadičku a znovu utáhlϑ. V poli jsem tento problém vyřešil tak ,že jsem pomocí izolepy omotal přírubu a tím zvětšil průměr tak,aby hadice byla normálně utáhnutelná (to pak fungovalo dále bez problému) Tato sranda mě stála cca 20 €(izolepa, fridex, destilka)
Dále po 14 dnech kdy měly přijít nějaké jazýčkové vstřiky které cukání „jistě „ odstraní jsem se dostavil na další zákrok (samozřejmě se mi pan Dvořák neozýval že již vstřiky má, čekal až zavolám).
Třetí návštěva
Jiné vstřiky, opět bastlení pájky a odporů, do toho mi ještě zlomil přírubu vstřiku lpg na sání, tedy opět převrtání jednoho vstřikovače.
Výsledek: špatný volnoběh již i na benzín (špatně nasadil benzínové vstřiky a poškodil těsnění- sání falešného vzduchu-to jsem si opravil (komplet těsnění cca 400,-), LPG opět nefunkční.
Dohodli jsme se že na vlastní náklady tam nechá domontovat řídící jednotku u fy. HL Propan
Čtvrtá návštěva:
Dovezl jsem mu auto na montáž ŘJ.Druhý den volá že ŘJ nepomohla a že to furt cuká.A že tam musím mít něco špatně na benzínu,zapalování.(auto na benzín jede 100%, má výkon,necuká, malá spotřeba) Auto jsem si vyzvedával u jeho domova a klíče mi už radši dávala jeho žena.
Výsledek: auto nejede na LPG, po stopách montáže ŘJ ani stopy, tedy trochu podezírám, že ani k tomuto testu nedošlo, pouze zase něco laboroval.
Pátá návštěva:
Domluvili jsme se tedy na demontáži LPG a vrácení plné částky peněz. Že prý teda až za týden že teď nemá čas. Inu po 14 dnech jsem ho konečně dohnal , proběhla demontáž. Poté mi oznámil, že prý ale nemá peníze a že mi je dá za 2 dny a kamkoliv doveze.
To už mě brali na nože ale co jsem mohl dělat, jsem spíše klidnější povahy inu dal jsem mu čas do středy. Abych to zkrátil, poté probíhala 14 denní moje naháňka p.Dvořáka na mobilu aby mi vrátil peníze. Stručně, 10x volání (nepřijaté) jemu se rovnalo jeho odpovědi SMS „ zítra“. Toto se opakovalo asi tak 10 x, prostě se totálně zapíral a očividně mi nechtěl peníze vrátit. Po 14 dnech mi došla trpělivost a zavolal jsem mu z jiného telefonu a že zítra si přijedu pro peníze. On kupodivu souhlasil. Vzal jsem si sebou kolegu z práce, který je robustního vzhledu a byl připraven mi pomoct (díky Tome!) Nakonec jsem skutečně dostal své peníze.
Toto se dělo v průběhu cca 3 měsíců.
Dále jsem se obědnal na montáž do servisu Neptun Harfa .Tam proběhlo již vše naprosto perfektně. Opravdu perfektní přístup k zákazníkovi, provedení práce z 99 % bez výhrad. Za cenu 30 tis (stag 300 plus) jsem měl konečně auto na LPG, potvrdilo se že p. Dvořák je skutečně laborující amatér a to, že mu to nejelo ,byla pouze jeho nezkušeností a ne mým vozem jak on tvrdil.
RESUME:
LPG dělají špatnou reklamu neodborné servisy . Zde vznikají nespokojení zákazníci a mýty o LPG. Doporučuji opravdu ověřený servis. Montáž LPG u pana Dvořáka z moji zkušenosti nedoporučuji. To že „jeho„ systém bez ŘJ nefunguje na mém voze bych zkousnul a neměl bych větších výhrad, to se může stát komukoliv. Ale jeho přístup k řešení problémů ,resp. nezvedání telefonů v době problémů, zapírání se, vymýšlení si, poškození některých dílů a neopravení jich atd..mě dovádí k psaní tohoto článku.
Za hrubky a češtinářské zvěrstva se předem omlouvám.
S pozdravem a LPG zdar! ….. vozům SAAB třikrát zdar!:)
Bc.Petr Vokál